Monday, November 15, 2010

Sırlarla Dolu Büyük Usta - Barış Manço - Ahmet Bey'in Ceketi



Bu yorumu 2006 yılında yazmıştım.

Ahmet Bey'in Ceketi

Barış Manço’nun Ahmet beyin ceketi parçasındaki “herkes gömlek giyerken Ahmet ceket giyerdi” cümlesi çok manalı. Ceket ağırdır. Fiziksel olarak gömleğe göre daha ağırdır. Barış Manço aslında burada sorumluluktan da bahsediyor. Herkes gömlek giyerdi derken hayatta az sorumluluk almaktan bahsediyor. Kul Ahmet’in ceket giymesi de hayatta daha fazla sorumluluk alması gibi bir anlama geliyor olabilir. Erken kalkıp giydiği ceketin yani üstüne aldığı daha fazla miktardaki sorumluluğu yerine getirmek için gerekeni yapıyor.

Bu şarkı bu kadar basit olamazdı. Her şarksında çok derin anlamlar var. O sadece basit bir sanatçı değil. Şarkılarının tamamı mesajlar içeriyor.

Kul Ahmet’in ceketinin konu komşuya dert olması ise tamamen çekememezliği ifade ediyor. Başarıyı çekemeyenlerin bunu kendine dert etmesi. Herkesin gömlek giymesinden kastı herkesin hayatını üzerine sorumluluklar almadan geçiriyor olması.

Bu deyim halk arasında da vardır. Bir sorumluluk almayı ifade etmek için “bir şey şapkasını takmak” yada “ bir şey gömleğini giymek ” tabirleri kullanılır. Barış Manço da bu parçasında sorumluluk alarak gereklerini yerine getirmek ve hayatta başarılı olmakla alakalı mesajlar veriyor.

Şarkının sonundaki ceket ile cenazeyi eşleştirmesi dünyada kazanılan dünya malının dünyaya hizmet için kullanılması gerektiğine dair bir mesaj niteliğinde. “Meğerse tüm keramet ceketteymiş be Ahmet” derken de dünya üzerinde saygınlık kazanmanın ölçülerinden birisinin dünyevi varlığa sahip olmak gerekliliği olduğunu ifade ediyor. “Barış’a sorar isen sen bu yolda devam et” derken “doğru bildiğin yoldan şaşma” diyor aslında.

Hazırladığı klipte hep doğal yaşantısı içindeki insanları kullanmış. Pazarda alışveriş yapan yada bir şeylerle uğraşan insanlar. Yada hiçbirşey yapmadan kahvede oturanları kullanmış. Rol yapanlar yok. Herkes kendi halinde. Nasipten-kısmetten bahsediyor.

Onun yapabildiği kadar geniş bilinçli insan kitlelerini coşturabilen birisini daha bilmiyorum. Teknolojinin, bilimselliğin simgesi olan Japon’ları hop hop hoplatan, onların düşkünlük derecesinde hayranlığını kazanan Barış Manço, bu başarısı ile Geo Dergisinin 2007 yılı sayılarından birisinde uzunca bahsedilen Bilgelik yazısındaki tanımlara birebir uyuyor. İnsanlar tarafından beğenilmek, bilgelerin en kolay fark edilir özelliklerinden birisidir. TRT Tarafından kendisi için hazırlanan belgeselde diyor ki “ben şarkılarımın hemen hepsini yollarda yazarım”. Demek ki onun ilhamı yollarda geliyor. Araba kullanırken, otobüste yada trende şarkı yazarmış. Bunun anlamı bence şudur ki, aklınıza bir şeyler gelmesini istiyorsanız yolculuğa çıkın. Mekan değiştirin. Mekan değiştirirken aklınıza muhakkak yeni fikirler gelecektir. Aklınıza gelenleri de yazın. Aklınıza bir şeyler gelmesinin en etkili yöntemi seyahat etmek, yolculuklar yapmak belki de.

Farklıydı. Kendisi için yapılan belgeselde de ifade edildiği gibi çok geniş kitlelere hitab etmek için ya tüm kitleler kendilerinde ondan bir parça bulmalıydı yada tüm kitlelerin özenebileceği özellikleri kendisinde bulundurmalıydı. Sanıyorum O, tüm kitlelerin özendiği özellikleri kendisinde barındırdı. Aynı zamanda birçok dil konuşarak kitlelerin özelliklerini kendisinde topladı.

Bilimsel çalışıyormuş. 1962 senesinden beri gazete ve dergilerden oluşan bir müzik arşivi yapmış kendisine. Belgesel hazırlandığı zaman 60 cilt birikmiş. Kendi kendisine sağlam bir arşiv oluşturduğu kanısında. Sistematik ve disiplinli çalışıyor.

Kliplerine çok önem vermiş. Ahmet beyin ceketi parçası için 2 klip yapmış. İlk klip durumu anlatmaya pek yeterli değil. Bu nedenle aynı şarkı için tekrar klip çektirmiş. Sorarım bu zamanda hangi sanatçı aynı şarkı için 2 tane klip çektiriyor. O zamanlar daha mı kolaydı klip yapmak?

No comments: